Persoonlijke tips om lekkerder in je vel te zitten

0 1

Eet je gelukkig

De periodes dat ik mij fijner voel en lekkerder in mijn vel zit worden steeds langer. Dat werd tijd! Ook vertellen mensen mij dat ik weer straal en er weer gezond uit zie. Ik weet zeker dat dit komt door het voedingspatroon wat ik nu heb. Ooit las ik ergens de zin, “eet je gelukkig” en het klopt nog ook! Ik geloof er echt in, je kan zoveel bereiken met de juiste voeding om lekkerder in je vel te zitten. De opvliegers die ik had zijn verdwenen, de moodswings zijn stukken minder en het rare katergevoel in mijn hoofd blijft ook steeds vaker dagenlang weg. Ja daar word ik echt heel erg blij van.

Een paar weken geleden zat ik nog tegen een burn-out aan door al dat gedoe met mijn hormoonhuishouding, maar het gaat nu alweer veel beter met mij. Waarschijnlijk snap je wel dat ik niet alleen mijn voedingspatroon heb aangepast, maar ook een aantal andere dingen heb moeten veranderen of moeten toepassen. Ik ga je vertellen welke dingen dat zijn, misschien heb jij er ook profijt van.

Mijn persoonlijke tips om lekkerder in je vel te zitten

Pak je rust

Zit je er echt helemaal doorheen? Zorg dan dat je genoeg rust pakt, ga op tijd naar bed, zeg afspraken af, neem een paar dagen vrij en voel je niet verplicht om naar elke familie aangelegenheid of iets dergelijks te gaan. Doseer je huishoudelijke taken, en schaam je niet om hulp in te schakelen voor de klusjes in huis. Bij mij kwam het zo ver dat ik mij ziek heb moeten melden op mijn werk omdat ik alleen nog maar kon huilen en meer niet. Ik dacht dat ik geen hulp nodig had en wilde ook niet laten merken dat ik op dat moment erg zwak was.

Mindfullness/ ademhalings oefeningen

Vroeger vond ik yoga en mediteren voor zweverige types, daar hoefde je bij mij echt niet mee aan te komen. Op die gedachte ben ik allang teruggekomen. Al jaren doe ik ademhalings en mindfullness oefeningen. Ik had dat een tijdje laten verwateren maar doe het nu weer trouw elke ochtend en avond. Nu ik dit weer een tijdje doe heb ik meteen door wanneer ik te hoog adem en onrustig word. Dan herpak ik mijzelf en breng ik mijn ademhaling weer terug naar mijn buik en word ik vanzelf weer rustiger. Een handige app is de VGZ mindfullness coach, gratis te downloaden en veel afwisselende oefeningen. Je kan natuurlijk ook een oefening zoeken op Youtube.

Vermijd stress

Stress is een grote boosdoener en wanneer het chronische stress word kan het je leven aardig op zijn kop zetten. Ik had veel last van chronische stress en raakte overspannen. Ik kreeg last van hoofdpijn, paniek en angstaanvallen, neerslachtig, stemmingswisselingen, piekeren, gevoelig voor prikkels, opgejaagd voelen, vermoeidheid, pijnlijk lichaam, versnelde hartslag en ga zo maar door. Op dit alles zit je echt niet te wachten. Dus zoek uit waar de stress vandaan komt, vanuit daar kun je maatregelen nemen om je al snel wat beter te voelen.

Kom in beweging

Iedereen weet dat bewegen goed voor je is. Een halfuur per dag is al genoeg. Bewegen verminderd stress en je voelt je energieker en gezonder. Je hoeft niet speciaal naar de sportschool te gaan om in beweging te komen, ga een stuk wandelen, een stuk fietsen of op de fiets naar je werk. Ik fiets elke dag op en neer maar kom dan net niet aan mijn halfuur beweging dus loop ik ook elke dag nog een extra groot blokje om met de hond. Anyway…kom in beweging en je zult al snel verschil merken.

Ga met iemand praten/zoek hulp

Of je je hart nu lucht bij je moeder, zus, vriendin, man of vriend, praten is altijd fijn. Misschien heb je daar genoeg aan, maar soms zit je met bepaalde dingen die andere mensen niet begrijpen. Praten met een psycholoog is dan misschien wel de oplossing voor jou.

Supplementen als aanvulling op je voeding

Naast mijn dagelijkse voeding gebruik ik een aantal supplementen omdat je tegenwoordig nu eenmaal niet alles meer uit voeding kunt halen door hoe het bewerkt is. Ik slik magnesium, een goede multivitamine, vitamine B12, calcium, vitamine C, vitamine D en omega 3 (visolie). Sinds ik dit bijslik merk ik zeker wel verschil. Ik ben minder vermoeid, voel mij helderder in mijn hoofd, ben niet meer duizelig en heb geen pijnlijke spieren meer.

Praat erover op je werk

Op mijn werk ben ik open over mijn situatie, dat word zeer op prijs gesteld en geeft mij wat meer rust in het hoofd. Misschien kan je
tijdelijk minder belastbare werkzaamheden doen om je draai weer langzaamaan te vinden.

Dit zijn grotendeels de belangrijkste dingen die mij er weer redelijk bovenop hebben laten komen. Misschien ben ik iets vergeten te vertellen maar dat komt dan nog wel een keer.
Vergeet niet dat gezond eten veel voor je kan doen, schrap suiker, alcohol en cafeïne dan ben je al een eind op de juiste weg. Wil je naar aanleiding van dit stuk nog iets vragen, stel je vraag in een reactie of stuur mij een mailtje!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.